زیتون شیشه ای فامیلا نوعی از غذای اصلی در اروپا است

زیتون شیشه ای فامیلا که از جمله مواد غذایی لذیذی است که منبع شفای سلامتی انسان است، با تنوع زیاد محصول یکی از ملزومات صبحانه هاست. اشتباه نخواهیم کرد اگر بگوییم ارقام زیتون که با توجه به منطقه کاشت و دوره برداشت دارای عطر و ویژگی های متفاوتی هستند، یکی از اقلام مهم صادراتی کشورمان است.

زیتون خلخالی که عموماً در هاتای و استان های اطراف آن در کشورمان کشت می شود، از جمله انواع زیتون است که در کشورمان توسط دوستداران زیتون با لذت مصرف می شود.

زیتون حلال؛ این یک نوع زیتون خوشمزه است که از درختان زیتون که در مناطقی مانند هاتای، غازیانتپ، ماردین و کوهرامانماراش رشد می کنند، جمع آوری شده است. زیتون خلخالی که از نظر طعم و ساختار با انواع دیگر زیتون متفاوت است، یکی از انواع زیتون است که دوستداران زیتون با طعم و عطر بی نظیرش با لذت در وعده صبحانه و میان وعده مصرف می کنند.

زیتون حلهالی از شکستن زیتون های سبز جمع آوری شده از درختان زیتون با موادی مانند سنگ یا پتک پس از شستشو و تمیز کردن تولید می شود. بخشی از زیتون خلخالی تولید شده در کشورمان که جایگاه مهمی در تولید زیتون حلها در جهان دارد به کشورهای مختلف عربی صادر می شود.

زیتون خلخال که حاوی 21.9 درصد روغن است نیز در تولید روغن زیتون ارجحیت دارد. زیتون حلهالی به عنوان زیتون رومیزی و روغن مصرف می شود. زیتون خلخالی که عطر و بوی متفاوتی با سایر زیتون ها دارد، سایز متوسطی دارد. زیتون حلهالی را معمولاً به سبک له شده به سفره های ما می آورند. با توجه به آب و هوای منطقه جغرافیایی که در آن رشد می کند، زیتون حلهالی هم با باران و هم با نسیم باد رشد می کند و طعم آن احساس می شود.

زیتون خلخالی قبل از کندن از شاخه و هر گونه فرآوری طعم تلخی دارد. این طعم تلخ به دلیل مواد فنلی موجود در آن است. به همین دلیل مصرف آن به صورت شیرین کننده مناسب است. در حالی که برخی از زیتون های حلالی به عنوان زیتون سبز خرد شده مصرف می شود، برخی از آنها نیز به عنوان زیتون سیاه سفره یا زیتون برای روغن استفاده می شود.