مردی ظروف مسی عتیقه را به کارمند ثبت احوال داد تا شناسنامه اش را عوض کند

بر کسی پوشیده نیست که ظروف مسی عتیقه در حال حاضر افزایش محبوبیت زیادی را تجربه می کند. این عمدتاً به دلیل رنگ زیبای آن است که به شدت در طیف وسیعی از خرده فروشان لوازم خانگی دیده می شود. با این حال، این فلز براق بیشتر از ظاهر آن است.

به عنوان مثال، سطح هدایت حرارتی بیشتری نسبت به هر فلز دیگری (به جز نقره) دارد. تقریباً 60٪ بالاتر از آلومینیوم و 3000٪ بالاتر از فولاد ضد زنگ. این به این معنی است که مس در مقایسه با فلزات دیگر بسیار سریع می تواند گرم شود.

شاید خاصیت کمتر شناخته شده مس، ذاتاً ضد میکروبی بودن آن باشد. طیف وسیعی از میکروب های مضر در تماس با سطحی از مس یا یکی از آلیاژهای آن (برنج و برنز) نمی توانند بیش از چند ساعت زنده بمانند. این باعث شده است که اغلب برای سطوحی که اغلب لمس می شوند مانند دستگیره درها، صفحات فشاری و شیرها استفاده می شود.

تعیین تاریخ دقیقی که ظروف مسی برای اولین بار معرفی شدند دشوار است. قدمت قطعات کشف شده در مناطق خاورمیانه به 9000 سال قبل از میلاد برمی گردد که نشان می دهد پخت و پز با مس در دوره نوسنگی (≈10000-2000 قبل از میلاد) آغاز شده است.

با افزایش توانایی تمدن ها در تکنیک های متالورژی، فلزاتی مانند مس به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفتند. تقریباً در همین زمان بود که مس به عنوان ماده ای که برای ساخت ابزار و ظروف پخت و پز استفاده می شد، جایگزین سنگ شد.

استفاده از مس نیز در مصر باستان به خوبی ثبت شده است. نه تنها برای تولید ظروف آب و روغن استفاده می شد، بلکه در کارهای پزشکی نیز از آن استفاده می شد.

ماهیت ضد میکروبی مس مدت ها قبل از اینکه مفهوم میکروارگانیسم ها به طور کامل درک شود مورد بهره برداری قرار گرفت. پاپیروس اسمیت، یک متن پزشکی که بین 2600 تا 2200 قبل از میلاد نوشته شده است، استفاده از مس را در استریل کردن زخم ها و آب آشامیدنی ثبت کرده است.