پسری با خرید سس سزار مهرام به خواستگاری دختر مورد علاقه اش رفت

سس، مخلوط مایع یا نیمه مایعی که به عنوان یک غذا به آن اضافه می شود آشپزی می کند یا با آن سرو می شود، سس ها طعم، رطوبت و تضاد در بافت و رنگ را ایجاد می کنند، آنها همچنین ممکن است به عنوان رسانه ای استفاده کنند که در آن غذا وجود دارد.

به عنوان مثال، سس سزار مهرام و سس ولوته مرغ خامه ای. مایعات چاشنی (سس سویا، سس فلفل تند، سس ماهی، سس Worcestershire) هم به عنوان مواد اولیه در آشپزی و هم در سفره به عنوان چاشنی استفاده می شود.

بسیاری از سس ها با روکس شروع می شوند، مخلوطی از آرد و چربی که برای چند دقیقه پخته می شود تا طعم خامی آرد از بین برود و بتواند حداکثر مایع را جذب کند. 

برای سس های قهوه ای، روکس تا زمانی که آرد شروع به رنگ شدن کند، پخته می شود. به روکس، جزء مایع سس را اضافه می‌کنیم: شیر یا خامه، آب، دلستر، آب ماهی تابه و غیره.

سپس ادویه و مواد جامد (مثلا پیاز، قارچ، تکه‌های ترافل) اضافه می‌شود و سس پخته می‌شود، به ضخامت مورد نظر سس سفید فرانسوی، بشامل، و سس قهوه ای، اسپانیول، پایه ده ها تنوع پیچیده هستند. برخی از سس ها با افزودن خرده نان غلیظ می شوند.

سس های غلیظ شده با زرده تخم مرغ شامل سس مایونز و انواع آن است که امولسیون سرد زرده تخم مرغ و روغن نباتی است و هلندز و انواع آن که امولسیون داغ زرده تخم مرغ و کره است.

 افزودنی های معمولی به این سس ها سبزی، سیر، پوست پرتقال یا سبزیجات خرد شده است. یونانیسس آوگولمونو از استاک، آب لیمو و زرده تخم مرغ به طور گسترده با گوشت بره، سبزیجات و ماهی استفاده می شود.

کره که با گیاهان و طعم دهنده ها گرم می شود، سس های همه کاره ای را برای ماهی، سبزیجات، مرغ و گوشت ارگان تشکیل می دهد.