استفاده از زئولیت های مصنوعی صنعت شیشه و آیینه سازی

از نظر تجاری، زئولیت های مصنوعی به دلیل خلوص بالای محصولات کریستالی و یکنواختی اندازه ذرات در مقادیر زیادی نسبت به زئولیت طبیعی استفاده می شوند. علاوه بر این، زئولیت های مصنوعی به صورت تجاری برای مصارف خاص ساخته می شوند.

آنها همچنین به عنوان حسگرهای شیمیایی در کنترل فرآیندهای صنعتی، کاهش محیط زیست، از جمله حذف فلزات سنگین، جذب گاز، نظارت بر کیفیت هوای داخل ساختمان، نظارت پزشکی و موارد دیگر استفاده می شوند.

از این رو، زئولیت های مصنوعی به دلیل انعطاف پذیری بالا و سازگاری خوب، توجه زیادی را در بین محققان و دانشمندان به خود جلب کرده اند. زئولیت های مصنوعی مزایای بیشتری نسبت به زئولیت طبیعی دارند.

به عنوان مثال، زئولیت مصنوعی برای کنترل واکنش های خاص مانند کنترل انتشار N2O مورد علاقه است. علاوه بر این، زئولیت مصنوعی توانایی بسیار خوبی در حذف ضایعات رادیواکتیو نسبت به زئولیت طبیعی دارد، ظرفیت جذب بیشتر برای حذف یون های مختلف فلزات سمی (مانند Cr3+، Ni2+، Zn2+). ، Cu2+ و Cd2+).

علاوه بر این، زئولیت های مصنوعی حجم منافذ بیشتری نسبت به زئولیت طبیعی دارند که برای به دام انداختن آلاینده های مختلف از هوا و آب مطلوب تر است. با توجه به مزایای بسیار زیاد زئولیت مصنوعی نسبت به سایر زئولیت ها، قرار است جایگزین زئولیت های طبیعی برای کاربردهای مختلف شود.

امروزه زئولیت ها به دلیل ویژگی متخلخل و خواص تبادل یونی خود، کاربردهای بالقوه زیادی از جمله فرآیندهای فنی، زیست محیطی، صنعتی، تجاری، کشاورزی، ترک خوردگی و آلکیلاسیون و زیست پزشکی دارند.

زئولیت های طبیعی به عنوان موادی برای ساخت و ساز و صنعت کاغذ استفاده می شوند. آنها همچنین در کشاورزی و سایر کاربردها استفاده می شوند. زئولیت‌های سنتز شده آزمایشگاهی با اندازه‌های منافذ مشخص، کاربردهای گسترده‌ای در جاذب‌ها، کاتالیزورها یا غربال‌های مولکولی و کاتالیزورهای پالایشگاه‌های نفت دارند.

زئولیت های مصنوعی دارای مزایای بسیاری هستند. به عنوان مثال، زئولیت مصنوعی به شکل بسیار خالص و اندازه یکنواخت همراه با قابلیت تبادل یونی بهتر سنتز می شود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.